ההתמודדות עם סוכרת היא מאתגרת בשגרה, ואף יותר בשעות חירום.
במצבי לחץ עולה רמת הגלוקוז בדם - בשל עליית הורמוני סטרס שונים, קושי בביצוע פעילות גופנית, שינויים בתזונה, קושי בהקפדה על הטיפול בסוכרת ועוד - ולכן חשוב במיוחד להקפיד על הבריאות:
• להמשיך בטיפול שניתן לך.
• להקפיד על מעקבים מסודרים במרפאת הסוכרת (כולל בדיקות).
• לאכול בריא.
• לעשות פעילות גופנית.
• לישון טוב.
• להימנע מעישון.
מעבר לכך, חשוב להיערך מראש למצב של שהייה ממושכת במרחב המוגן. ריכזנו עבורך המלצות שיעשו לך סדר ויעזרו לך לשמור על הבריאות שלך.
חשוב להקפיד
• לאחסן את כל הציוד הנדרש בתיק שנמצא בהישג יד - כך ניתן יהיה לאסוף אותו במהירות בדרך למרחב המוגן (לרשימת הציוד).
• להיערך מראש עם גיבויים - הציוד של המשאבות והסנסורים עלול להתקלקל.
• להכיר את התכנית הטיפולית שלך.
• להדפיס את התכנית או לשמור את המידע בסמארטפון כדי שתהיה זמינה במרחב המוגן.
• לדעת עם מי ניתן ליצור קשר במקרה של תקלה (המרפאה שלך בכללית/מרפאת הסוכרת, מוקדי תמיכה ושירות לקוחות בחברות הטכנולוגיה).
• לשים לב לסימני היפוגליקמיה/היפרגליקמיה ולטפל בהם.
היפוגליקמיה תסמינים ראשוניים ושכיחים: זיעה קרה מוגברת, ראייה מטושטשת, תחושת רעב, כאבי ראש, חולשה ודפיקות לב.
טיפול: ברוב המקרים הטיפול המתאים הוא צריכה של 15 גרם גלוקוז. לדוגמה: נטילת 4-3 טבליות גלוקוז, שתייה של חצי כוס מיץ או מים שהומסו בהם כ־3 כפיות סוכר.
לאחר כרבע שעה יש לבדוק שוב את רמות הסוכר בדם באמצעות מכשיר גלוקומטר ביתי (תוצאות של בדיקה בליברה או בסנסור בזמן "תיקון" של היפוגליקמיה עלולות להיות לא מדויקות).
היפרגליקמיה תסמינים שכיחים: צמא קיצוני, יובש בפה, שתייה מרובה, הטלת שתן מוגברת, עייפות, טשטוש ראייה, רמת סוכר של יותר מ־250 מ"ג%.
טיפול: מנוחה, שתייה מרובה, מתן אינסולין קצר בהתאם לפקטור תיקון/הנחיית רופא.ה.
שימו לב: הקאות, כאבי בטן וריח אצטון מעלים את החשד שמדובר במצב של חמצת DKA - יש לפנות בדחיפות למוקד רפואי.
|
הכינותי מראש: רשימת ציוד למרחב המוגן
• תרופות, מזון, מים.
• טבליות גלוקוז/מיץ גלוקוז זמינים למקרה של היפוגליקמיה.
• מד סוכר (גלוקומטר), דוקרנים ומקלונים לבדיקות סוכר (גם למטופלים עם סנסור או ליברה).
• חיישנים לסנסור/ליברה להחלפה.
• אם נעשה שימוש באינסולין:
- עטים או בקבוקוני אינסולין.
- אינסולין ארוך ואינסולין קצר בתוקף (לאחסן במקום קריר).
- אם העט לא במקרר יש לרשום את תאריך ההוצאה מקירור ולהחליף אותו כל 4 שבועות (גם אם יש לך משאבת אינסולין).
רישום של תוכנית המשאבה
• מינוני אינסולין מעודכנים להזרקה.
• ציוד מתאים לחיבור למשאבה ולסנסור.
• אופציונלי - מקלונים לבדיקת קטונים (ניתן לרכוש באופן פרטי).
• עט גלוקגון בתוקף.
• מטען נייד, סוללות למד הסוכר ולמשאבה, מכשיר סלולרי.
יצירת קשר עם ספקיות הטכנולוגיה
מדטרוניק
• שירות לקוחות: 1-800-611-888 (ימי חול בשעות 8:00 עד 16:00).
בשאר השעות ובסופי שבוע ובחגים - במתכונת חירום.
גפן מדיקל
שירות לקוחות: 03-6900300 / 6364*.
שעות מענה: ימי חול 8:30 עד 18:00, ימי שישי וערבי חג: 8:30 עד 12:15.
כונן אומניפוד: 03-6900317 (8:30 עד 18:00).
פאדאגיס
כונן דקסקום: 052-3667020 (8:00 עד 22:00).
שירות לקוחות 03-5773800 (ימים אד עד ה, 8:00 עד 16:00).
• כונן טנדם: 053-3515989.
דין דיאגנוסטיקה
טלפון שירות לקוחות: 04-6175390.
ווטסאפ: 04-6175390.
שעות מענה: א עד ה, 8:00 עד 17:00.
מייל: patient.care@dyn.co.il
מענה בשעת חירון למשאבות אקיוצ'ק בלבד: 04-6175398 (8:00 עד 17:00).
ד"ר הדר דסקין-ביתן היא מומחית ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה. היא מנהלת את תחום הסוכרת והאנדוקרינולוגיה בחטיבת הקהילה בכללית