אוקי, זו מטלה מאוד לא אהובה. בדרך כלל, לאנשים עם הפרעת קשב יש הר של ניירת וחפצים על השולחן. החומר נערם שם במשך מספר שנים ומאורגן באופן שנוח להם, אבל בסופו של דבר הופך לערימה מטרידה של רעשי רקע והסחות דעת, שמקשים על המיקוד ועל התפקוד.
אז איך מסדרים את שולחן העבודה?
לפני שמתחילים כדאי לחלק את המטלות לזמנים, עם טיימר או כל פטנט אחר.
1. 30 דקות: לחלק מהר את החפצים והניירת שעל השולחן ל:
א. לשמור
ב. לזרוק/לגרוס
ג. שייך למקום אחר
2. לעבור מהר על הערימה של "לשמור" - ולסדר. לדוגמה: ספרים לשים על המדף, היכן שרואים אותם. למגירות ניתן להכניס חפצים מאותו הסוג, כך שכל מגירה מכילה את אותה קבוצה.
חשוב לזכור: בעלי הפרעת קשב נוטים בדרך כלל לכלל: "מה שאני לא רואה, לא קיים". לכן חשוב לארגן את הדברים כך שבסריקה ויזואלית נראה אותם מהר. אבל זה לא אומר שאסור להם להיות מסודרים בקופסאות או במגירות שיכילו את אותה משפחה (אחת לכל הציוד המשרדי, אחת לכל סוגי המעטפות וכדומה).
3. ציוד שלא משתמשים בו בתכיפות - ציוד מחשוב, כבלים שנערמים בבית ועוד - ניתן לשים בקופסאות. אני ממליץ על אחסון בקופסאות שקופות, כך שניתן לראות הכול ובמהירות.
4. 10 דקות: לזרוק/לגרוס. עכשיו! לא לדחות!
5. 5 דקות: לרוקן את הפח. כן, עכשיו!
6. 10 דקות: דברים ששייכים למקום אחר - להעביר אותם למקום אחר.
7. לפני שהולכים הביתה, אל תשכחו לקחת את הספלים לכיור ולכבות את האור.
בהתחלה הפעולות הללו ייראו קשות ומציקות. אולם אם הופכים אותן לשגרה שבועית, זה כבר הופך הרגל וכמעט לא שמים לב - שהכל מאורגן!
בהצלחה!
ד"ר דותן קידר הוא מומחה בפסיכיאטריה. הוא מנהל את היחידה להפרעות קשב וריכוז במרכז לבריאות הנפש רמת חן, מקבוצת כללית
* המידע המופיע במדריך הוא לידיעה כללית בלבד. יש לעיין בתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות