בשוק ישנו מגוון גדול של כיסאות בטיחות (שאנשי מקצוע מעדיפים לכנותם "מושבי בטיחות" או "התקני ריסון" - ביטויים שפחות נפוצים בציבור הרחב). הכיסאות האלה מיועדים לילדים בכל הגילים, המשקלים והגבהים.
מה קובע החוק בישראל?
לפי החוק בישראל (תקנות התעבורה) יש לרתום פעוטות עד גיל 3 בכיסא בטיחות. ההגדרה של כיסא בטיחות (או מושב בטיחות) היא "התקן ריסון המעוגן לרכב הכולל רתמות פנימיות שבהן רותמים את הילד".
בעבר לא הייתה בחוק התייחסות לגובהו ולמשקלו של הילד אלא רק לגילו, והורים נדרשו להושיב את תינוקם בכיסא בטיחות המותקן נגד כיוון הנסיעה רק עד גיל שנה.
אולם בשלב מאוחר יותר אימצו בישראל את הנחיות ה־AAP (איגוד רופאי הילדים בארצות־הברית) מ־2002 שלפיהם קיים תנאי הכרחי נוסף למעבר לישיבה עם כיוון הנסיעה: משקל של 9 קילוגרם לפחות.
ההנחיה הזאת נועדה לתת תשובה למקרים שבהם התפתחותם הגופנית של הילדים פיגרה לעומת הממוצע, למשל ילדים שנולדו טרם זמנם, ושגם בגיל שנה עמוד השדרה שלהם ושריריהם אינם בשלים לעמוד בכוחות האדירים הפועלים על הגוף ומושכים את הראש ואת הצוואר קדימה בכוח, בעת תאונה או בעת בלימת חירום חזקה.
בעשור שחלף מאז פורסמו ההנחיות האלה החלו להתפרסם בעולם מחקרים בנוגע ליתרון הבטיחותי בישיבה נגד כיוון הנסיעה גם מעבר לגיל שנה. המחקרים האלה התבססו - בין היתר - על ניתוח תאונות דרכים. הוכח שישיבה כזאת מפחיתה את חומרת הפגיעות ואת מספרן פי חמישה, ולכן רוב ארגוני הבטיחות והבריאות בעולם ממליצים כיום להושיב פעוטות נגד כיוון הנסיעה גם מעבר לגיל שנה.
השפעת המחקרים החדשים על ההנחיות בארה"ב
במרס 2011 הורה ה־AAP האמריקני להנחות את ההורים להושיב ילדים נגד כיוון הנסיעה לפחות עד גיל שנתיים, ורצוי שעד גבול יכולתו של כיסא הבטיחות.
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארצות־הברית (NHTSA) אימצה את המלצות הארגון ופירסמה הנחיות רשמיות לישיבה נגד כיוון הנסיעה עד גיל 4.
ובארץ?
ארגון "בטרם" בישראל אימץ את ההנחיה הזאת שהתקבלה כבר גם בבריטניה ובמדינות נוספות באירופה.
האם כיסאות הבטיחות בארץ מותאמים להמלצות החדשות?
בישראל מאשר מכון התקנים הישראלי יבוא של כיסאות בטיחות העומדים באחד משני תקנים: התקן האירופאי (ECE-R44.03/04) או התקן האמריקאי (FMVSS 213). על כל כיסא בטיחות חייבת להופיע מדבקה או הטבעה של מספר התקן.
לישראל מיובאים שני סוגים של כיסאות הבטיחות בתקן האירופי:
• קבוצה 1 - לילדים במשקל 18-9 קילוגרם. הכיסאות האלה מותקנים רק עם כיוון הנסיעה ולכן אינם מתאימים להנחיות החדשות.
• קבוצה 0+1 - את הכיסאות האלה ניתן להתקין נגד כיוון הנסיעה בעבור ילדים מגיל 0 ועד למשקל של 10 קילוגרם או 13 קילוגרם (תלוי בדגם). אם מתקינים את הכיסאות האלה עם כיוון הנסיעה, הם מתאימים לילדים עד למשקל של 18 קילוגרם.
כיסא בטיחות שמתאים עד למשקל של 10 קילוגרם יוכל לשמש בדרך כלל ילדים עד גיל שנה לכל היותר.
התקן האמריקאי, ששונה כבר לפני כמה שנים כדי שיתאים להמלצות בנוגע להארכת פרק הזמן שבו על ילדים לנסוע נגד כיוון הנסיעה (וגם כדי שיתאים לילדים שסובלים מהשמנת יתר), הביא לייצור כיסאות בטיחות גדולים יותר. אלה מתאימים לישיבה נגד כיוון הנסיעה עד למשקל של 18 קילוגרם.
על פי עקומות המשקל של הילדים בישראל, נכון להיום הרוב המוחלט של כיסאות הבטיחות המשווקים בארץ מתאים להושבת ילדים נגד כיוון התנועה עד גיל שנתיים לפחות.
לישראל מגיעים מעט כיסאות בטיחות בתקן אירופאי שמתאימים להתקנה נגד כיוון הנסיעה בעבור ילדים ששוקלים עד 18 קילוגרם. הכיסאות האלה מעידים על ראשיתו של שינוי תפיסה באירופה בנוגע למשך הזמן שבו ראוי להושיב תינוק נגד כיוון התנועה.
גודלם הרב של כיסאות הבטיחות האמריקאיים הוא גם חסרונם העיקרי. מצד אחד הם מאפשרים להושיב ולרתום בהם ילד גבה קומה, אך מצד אחר ההתקנה של כיסא כזה נגד כיוון הנסיעה דורשת לא פעם דחיקה קדימה של מושב הנוסע שלפניו - דבר שעלול להקשות על מי שיושב בו, ובמקרים קיצוניים הוא עלול למנוע ישיבה לצד הנהג.
עד מתי אפשר לרתום את הילד נגד כיוון הנסיעה?
• כל עוד משקל הילד הוא בתחום המשקל המורשה (לפי הוראות היצרן) לישיבה נגד כיוון הנסיעה.
• קצה ראשו של הילד אינו מגיע לקצה הקשיח של המשענת (יש להשאיר רווח של לפחות 2.5 סנטימטר).
אם אחד משני התנאים האלה אינו מתקיים, יש להפוך את הכיסא לכיוון הנסיעה - ובלבד שגילו ומשקלו של הילד מתירים זאת. על הכיסא שמותקן עם כיוון הנסיעה יוכל הילד לשבת - רתום ברתמות הפנימיות - עד גבול המגבלה הטכנית של אותו הכיסא.
עד מתי אפשר לרתום את הילד עם כיוון הנסיעה?
• כל עוד משקל הילד הוא בתחום המשקל המורשה של היצרן.
• כל עוד קצות אוזניו של הילד אינן מגיעות לקצה הקשיח של המשענת.
• כל עוד רתמות הכתפיים במיקומן הגבוה ביותר יוצאות מהכיסא לפחות בגובה הכתפיים.
אם אחד התנאים האלה אינו מתקיים, יש להעביר את הילד מיד לבוסטר, וזה ילווה אותו עד שחגורות הבטיחות של הרכב יהיו מותאמות למידותיו ללא מושב הגבהה.
גודלם של כיסאות הבטיחות האמריקאיים מקנה להם יתרון: על פי התקינה בארה"ב יכולים לשבת בהם ילדים ששוקלים אפילו 30 קילוגרם - מה שמאפשר לדחות את שלב הבוסטר מגיל 4-3 לגיל בית ספר, שבו הילד בשל יותר לישיבה במוצר הזה.
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארצות הברית (NHTSA) מנחה לרתום ילדים עד גיל 8 רק אז לעבור לבוסטר.
מהם היתרונות של כיסא הבטיחות על פני הבוסטר?
• בכיסא הבטיחות הרתמות מקבעות את הילד למקומו ומצמידות אותו לכיסא בחמש נקודות: שתי הכתפיים, שני צידי האגן והמפשעה.
• בעת תאונה שלד הכיסא יסוכך על הגוף מפני מכה ישירה בדלת הרכב או בנוסע אחר.
• שיטת הרתימה בכיסא בטיחות לילדים מיושמת גם במכוניות מרוץ - בגלל יעילותה הרבה בהשוואה לחגורת הבטיחות הקונוונציונלית.
• לא זו בלבד שבבוסטר האחיזה של חגורת הבטיחות היא בשלוש נקודות בלבד, אלא אף ניתן למתוח בקלות רבה את חגורות הבטיחות. כתוצאה מכך יכול הילד להשתחרר בקלות מהחגורה או אף לרכון קדימה בצורה שתפחית דרמטית את יכולתו של המוצר לגונן עליו.
האם לכיסא בטיחות יש תאריך תפוגה?
כן. בדרך כלל הוא נע בין 5 ל־10 שנים. יש לשים לב לתאריך התפוגה במיוחד אם רוכשים כיסא בטיחות מיד שנייה. כמו כן יש לשים לב לנקודות הבאות:
• האם היה Recall לדגם הכיסא שבכוונתכם לרכוש בגלל פגם בתכנון או בייצור?
• האם מוכרים לכם מוצר שלם, שכולל את כל חלקיו וכן חוברת למשתמש שבה מפורטים כל אותם החלקים?
• האם הכיסא ספג פגיעה בעת תאונה? כיסא בטיחות שהיה מעורב בתאונה משמעותית אינו ראוי לשימוש חוזר.
• האם יש סימני ברתמות או שינויי גוון או סדקים בשלד? כל אלה מחייבים פסילה של כיסא בטיחות.
כיצד מעגנים את כיסא הבטיחות לרכב?
כיסאות בטיחות (לא כולל בוסטרים) חייבים להיות מעוגנים לרכב בעת הנסיעה. עגינה לרכב משמעותה חיבור הכיסא לרכב כך שבזמן תאונה או עצירה פתאומית יישאר כיסא הבטיחות במקומו.
עקב אכילס של התקני הריסון הוא השיעור הנמוך של ההתקנות הנכונות והמוקפדות המאפשרות למוצר להיות יעיל בעת תאונה ובעת בלימת חירום חזקה.
המגוון הגדול של סוגי חגורות הבטיחות ברכב, מגוון המיקומים שלהם, הסרבול הכרוך ברתימת כיסא הבטיחות באמצעות חגורות הבטיחות וקריאה שטחית - אם בכלל - של החוברת למשתמש הם חלק מהגורמים לכך שרק כיסא בטיחות אחד מתוך ארבעה בישראל (וכך גם בעולם כולו!) מותקן בצורה יעילה. כיסא בטיחות שאינו מותקן כראוי מסכן את חיי התינוק.
כדי לשפר את הנתון העגום הזה פותח עיגון ייעודי לכיסאות בטיחות המוכר בשם ISOFIX. העיגון הופיע לראשונה בכלי רכב ב־1997, אך עדיין יש באירופה ובישראל כלי רכב שאינם כוללים את החיבור הזה.
בארה"ב מצוידים כל כלי הרכב זה יותר מעשור ב־LATCH, שהוא המקבילה האמריקאית של ISOFIX.
עיגוני LATCH/ISOFIX חוסכים את ההתעסקות בחגורות הבטיחות ומאפשרים התקנה פשוטה ויעילה שמפחיתה באופן דרסטי את שיעור ההתקנות השגויות.
הורים לפעוטות שברשותם רכב ובו עיגונים מסוג LATCH/ISOFIX ורוצים לעשות בהם שימוש צריכים לבחור בכיסאות בטיחות שמתאימים לאותם העיגונים.
בניגוד לסיסמאות השיווק שלפיהן עיגון ה־ISOFIX חזק יותר מחגורות הבטיחות - שכן מדובר בעיגון מתכת המחובר למרכב - הרי בפועל מיועד ה־ISOFIX לשאת משקל נמוך יותר מאשר חגורות הבטיחות. למעשה, אסור להשתמש ב־ISOFIX במקרה שבו משקלו של כיסא הבטיחות יחד עם משקל הפעוט עולים על 33 ק"ג.
כיסאות הבטיחות, שבהם ניתן לרתום ילדים שמשקלם יותר מ־23 ק"ג, חייבים להיות מעוגנים בחגורות הבטיחות.
גם בכלי רכב המצוידים ב־ISOFIX ניתן למצוא - ברובם - את העיגונים מאחור רק בשני המושבים שלצד הדלתות. המושב האמצעי מאחור, שנחשב למקום הבטוח ביותר ברכב, אינו כולל - בדרך כלל - עיגון כזה. עדיף למקם את כיסא הבטיחות באמצע המושב האחורי ולעגן אותו - בצורה נכונה ומוקפדת - באמצעות חגורות הבטיחות מאשר למקם את כיסא הבטיחות לצד אחת הדלתות מאחור ולעגן אותו באמצעות ISOFIX. הישיבה לצד הדלת האחורית - מימין או משמאל חושפת את היושב לפגיעות קשות במקרה של תאונת צד. יש לציין שכ־25% מכלל התאונות עם נפגעים הם תאונות צד.
איזה מוצר עדיף - האירופי או האמריקאי?
• התקנים של שני סוגי העיגונים - האירופי והאמריקאי - זהים ונחשבים כיום למקילים מדי. לשם השוואה: כלי רכב נדרשים כיום לעמוד במבחני ריסוק (NCAP) שהמהירות בהם (ולכן גם עוצמת הפגיעה) גבוהה ב־70% מהמהירות שבמבחני הריסוק שבהם צריכים לעמוד העיגונים לכיסאות בטיחות.
• ההבדלים בשיטת העגינה האירופית לעומת זאת האמריקאית יכולים להיות משמעותיים מאוד כשמדובר בהתאמת הסלקל לרכב שלכם ובשמירה על יציבותו.
• חשוב מאוד לבחון את כיסא הבטיחות ברכב שלכם לפני הרכישה. לעיתים המבנה של כיסא הבטיחות או שיטת העגינה שלו אינם מאפשרים להתקינו ברכב שלכם. עדיף לגלות זאת עוד לפני הרכישה.
• כיסאות הבטיחות האירופיים מחייבים ליפוף של חגורת הכתף מאחורי המשענת. במקרים רבים החגורה קצרה מדי או שברכב יש רק חגורת אגן, ואז לא ניתן להתקין את כיסא הבטיחות נגד כיוון הנסיעה.
• בעוד שכיסאות הבטיחות האמריקאיים מאפשרים עיגון בכל השיטות המוכרות - LATCH ,ISOFIX וחגורות בטיחות - כיסאות הבטיחות האירופיים כוללים בדרך כלל רק שתי אפשרויות עיגון: ISOFIX וחגורות בטיחות.
• רגלית הקיימת בבסיסם של כיסאות בטיחות אירופיים רבים (ואשר חוסכת את הצורך ללפף את חגורת הכתף סביב הסלקל) בהחלט מקילה על החיבור, אך אינה מתאימה לכל רכב (בגלל צורתה ו/או בגלל חוזקה של הרצפה).
• יש לבדוק באתר היצרן או בחוברת המקורית עד כמה כיסא הבטיחות מתאים לרכב שלכם.
טיפים מצילי חיים
• יש לבדוק שהשלד של כיסא הבטיחות אינו מפעיל לחץ ישיר על האבזמים של חגורות הבטיחות. לחץ כזה בעת תאונה עלול לשבור את האבזם ולגרום לשחרור הכיסא. זהו כשל בטיחותי חמור ומתכון לאסון.
• אסור לעגן בו זמנית גם בחגורות הבטיחות וגם ב־LATCH/ISOFIX. עיגון כפול כזה עלול לגרום לחיכוך בין שתי המערכות ולהביא לכשל.
• אסור להשתמש ב־ISOFIX לעיגון של יותר מכיסא בטיחות אחד. העיגון הזה לא תוכנן לעמוד בלחצים כל כך חזקים.
• לכל כיסאות הבטיחות האמריקאיים יש חיבור נוסף בחלקה העליון של המשענת. זהו ה־Tether המפחית את תנועת הכיסא קדימה (בהתקנה עם כיוון הנסיעה). ניתן לעשות בו שימוש אם קיימת נקודת עיגון בעבורו ברכב. לעתים קיימת נקודת עגינה כזאת במרכז המושב האחורי. גם כשאין עיגוני ISOFIX בכיסא עצמו מומלץ לעשות שימוש בעיגון העילי במקביל לעיגון באמצעות חגורות הבטיחות.
• זווית גב המושב של כיסאות הבטיחות המותקנים נגד כיוון הנסיעה ושל סלקלים היא זהה (בסביבות 135 מעלות ולא מעבר לכך). ישנם כלי רכב שבהם הספסל האחורי ברכב נוטה אחורנית - מה שגורם לזווית הטיה חדה מדי של כיסא הבטיחות. בכל טלפון חכם יש אפליקציות ההופכות אותו למד זווית מדויק. יש להחנות את הרכב במישור ולבחון את הזווית של גב הכיסא שעליו שוכב הפעוט. במקרה הצורך ניתן לתקן את הזווית באמצעות הנחת מגבת מגולגלת מתחת לבסיס של כיסא הבטיחות.
• המשענת של כיסא הבטיחות בהתקנה נגד כיוון הנסיעה צריכה לגעת קלות במושב הנוסע מלפנים או להיות רחוקה לפחות ב־20 ס"מ ממנו. הסיבה: החבטה בגב של כיסא הבטיחות עלולה להיות בעוצמה רבה במקרה של תאונה.
• אין להוסיף לכיסא הבטיחות שום פריט שאותו לא סיפק היצרן או אישר את השימוש בו. כל תוספת מתחת לגופו של הילד או בין גופו לרתמות - אסורה בהחלט. הכלל הזה נכון גם בנוגע למגיני ראש שמשני צידי המשענת של כיסא הבטיחות.
• לעיתים מתלוננים הורים שהרתמות קצרות מדי. זה לא אמור לקרות כל עוד משקל הפעוט וגובהו מתאימים לכיסא הבטיחות על פי הגדרות היצרן. ייתכן שהדבר נובע מכך שהלבוש של הפעוט נפוח מדי. יש להימנע מלבוש כזה שכן הוא עלול לסכן את חיי הפעוט או התינוק. הסיבה: בעת תאונה או בלימת חירום הרתמות דוחסות את המעיל, מחליקות לצדדים, והילד עלול להיזרק מהכיסא. בחורף אפשר לכסות את התינוק מעל הרתמות באמצעות שמיכה או מעיל.
חשוב לדעת
ארגון "בטרם" מכשיר יועצים לכיסאות בטיחות ומקיים סדנאות בנושא. מרכז המידע של הארגון ישמח להפנות אתכם ליועץ מורשה בסביבת מגוריכם, וכך תוכלו להבטיח שהשימוש שלכם במוצר יהיה בטיחותי יותר.
השתחררתם מבית החולים?
• מחלקת יולדות לא תמנע שחרור של תינוק בגלל רכישת כיסא בטיחות לרכב במקום סלקל, אף שעל פי נוהל מקובל ממליצים ליולדות להביא סלקל עם מגן ראש. זוהי המלצה מסוכנת: מוצר שלא סופק על ידי היצרן או קיבל את אישורו - ובמיוחד מגן ראש - אסור לשימוש בתוך הסלקל!
• בניגוד לסלקל נשלף, אין לפרק את כיסא הבטיחות ולהציגו במחלקה. עיגונו ברכב בהתרגשות היציאה הוא מתכון לאסון. חשוב להסדיר זאת מראש ובנחת.
• יש לזכור שנוהלי הבטיחות בבתי החולים אוסרים לשאת תינוק על הידיים בעת השחרור מהמחלקה. לכן אם אין סלקל, חייבים עגלה או מנשא.
אבי ורון הוא יועץ צרכנות ובטיחות