אין מה לעשות, אנחנו חיים במדינה עם ניסיון עשיר בכל הנוגע להתמודדות עם מצבי חירום. מצבים אלה עלולים לגרום ללחץ ולחרדה, בעיקר אם לא יודעים למי לפנות ומה לעשות.
אנשים אמנם שונים זה מזה, אבל כשמדובר במצבי לחץ - יש לכולם הרבה מאפיינים דומים: ביטויי כעס וחוסר שקט, פעלתנות יתר, קושי להתרכז, עיסוק מתמיד בחששות או שינויי התנהגות אחרים. יש כאלו שחשים דיכאון או עצבנות, דריכות יתר, או בהלה מכל גירוי. מה עושים כדי להתמודד עם מצבי לחץ אצל מבוגרים ומה אומרים לילדים? קראו במדריך המלא.
ולמקרה שנזדקק לו שוב, הכנו לכם מדריך מקיף לשעת חירום, שיענה לכם על שאלות שאולי מטרידות אתכם.
הילדים מודאגים? התקשרו למרכז שניידר לרפואת ילדים
צוות המחלקה לרפואה פסיכולוגית במרכז שניידר לרפואת ילדים מעניק מענה טיפולי לילדים בזמן המבצע: טיפול עזרה ראשונה פסיכולוגי לילדים מכל רחבי הארץ ניתן בחינם.
ליצירת קשר עם המומחים בשניידר: 03-9244955
את השירות יזמו ד"ר אורית קריספין, מנהלת השירות הפסיכולוגי במרכז שניידר, והפסיכולוג דני לוטן, מנהל מרפאת החרדה.
לאן עוד אפשר לפנות בשעת חירום או בשעות שבהן המרפאה סגורה?
גם בשעות הערב, בסופי השבוע או בימי חג כללית מעמידה שירותים שונים שיעזרו לכם לשמור על הבריאות גם ליד הבית, גם בטלפון וגם כאלה שבעזרתם לא צריך לצאת מהבית:
• רשת מר"מים בפריסה ארצית הכוללת מרפאות שבת וחגים, ביקור בית ורפואת שיניים דחופה.
• שירות רופאי ילדים און־ליין - שירות ייחודי לכללית המספק מענה רפואי מקצועי בשעות שבהן המרפאות סגורות. השירות ניתן ללא תשלום באמצעות המחשב הביתי או עם הסמארטפון שלכם.
• מוקד אחיות - צוות האחיות שלנו עומד לשירותכם 24 שעות ביממה וישמח לסייע בכל שאלה או בעייה בריאותית המטרידה אתכם, פשוט מחייגים 2700*.
ומה לגבי בתי החולים של כללית? האם הם ערוכים לפעילות בשעת חירום?
כן. בתי החולים מתרגלים מדי שנה תרחישים שונים, ועד כה עמדו בהצלחה רבה במבדקי הפתע שערך להם משרד הבריאות ובביקורות שנתיות מתוכננות מראש.
האם הטיפול בשעת חירום עולה כסף?
לא. את הטיפול בשעת חירום מממנים בהתאם לסיבת הפגיעה אחד משלושת הגופים הבאים:
1. קופת החולים של המבוטח.
2. המוסד לביטוח לאומי.
3. משרד הביטחון.
מהי בכלל שעת חירום?
"שעת חירום" מוגדרת כאחד מהמצבים הבאים:
• מלחמה – אזורית או כוללת
• אסונות טבע – שריפה/רעידת אדמה/ שיטפונות
• אר"ן – אירוע רב־נפגעים כגון תאונות דרכים המוניות
• אט"ה – אירוע טוקסיקולוגיה (הרעלה) המוני
• מגפות
בשעות חירום ייתכנו שינויים הן בפעילות הסדירה של בתי החולים (מרפאות, מכונים, אשפוזים, ניתוחים) והן בדרכי הגישה אליהם.
מה עליי לעשות אם אני או קרוב משפחה שלי נפגענו בזמן של מצב חירום?
יש לפנות לאחד מבתי החולים לקבלת טיפול רפואי.
מה התהליך שאעבור בבית החולים?
תחילה יש לנהוג כרגיל ולפנות לחדר המיון. במצבים מיוחדים, יינקטו פעולות מיוחדות (כמו למשל בחשיפה לחומר כימי – הצוות הרפואי ישטוף את הנפגע על מנת לטהר אותו פיזית מהחומר הפוגע).
אם חלילה מישהו שאני מכיר נפגע ואני רוצה לברר מה מצבו, למי ניתן לפנות?
ניתן לפנות למספרי הטלפון הקבועים של מוקדי החירום בבתי החולים.
אם אתם לא קרובי משפחה מדרגה ראשונה של הנפגע, עדיף להתעדכן מהאנשים במשפחה הראשונית שלו, ולא לפנות למוקדי החירום, כדי לא להציף אותם בפניות מיותרות.
מוקדי החירום של בתי החולים של כללית
מוקדי החירום של כלל בתי החולים
בית חולים | טלפון |
איכילוב | 1255-133 |
אסף הרופא | 1255-188 |
ביקור חולים | 1255-123 |
בילינסון ושניידר | 1255-134 |
בני ציון | 1255-145 |
ברזילי | 1255-171 |
הדסה הר הצופים | 1255-121 |
הדסה עין כרם | 1255-122 |
הלל יפה | 1255-166 |
העמק | 1255-165 |
השרון | 1255-132 |
וולפסון | 1255-135 |
יוספטל | 1255-175 |
כרמל | 1255-142 |
לניאדו | 1255-191 |
מאיר | 1255-199 |
נהריה | 1255-141 |
נצרת איטלקי | 1255-163 |
נצרת אנגלי | 1255-167 |
נצרת צרפתי | 1255-164 |
סורוקה | 1255-177 |
פוריה | 1255-162 |
קפלן | 1255-181 |
רבקה זיו | 1255-161 |
רמב"ם | 1255-144 |
רמב"ם רעלים | 1255-143 |
שערי צדק | 1255-125 |
שיבא תל השומר | 1255-131 |
אילו פרטים יכולים למסור לי במספרי החירום?
ניתן למסור האם המטופל מאושפז והיכן. למוקדנים אסור לספק כל פרט מידע אחר בטלפון.
האם ניתן לבקר מאושפזים בשעת חירום?
כן, אבל רצוי להימנע מביקורים בשעת חירום. בית החולים יכול להיות מלא באזרחים שפנו לקבלת טיפול, והצוותים עסוקים בטיפול בנפגעים. עקב כך ייתכן שהביקורים ייאסרו.
ד"ר ניר רונן הוא רופא מומחה במיילדות וגניקולוגיה, בעל תואר שני במינהל מערכות בריאות ומנהל את המחלקה לשעת חירום בהנהלה הראשית של כללית